Tuesday, January 31, 2012

Dunia dan Akhirat


Entry saya pada kali nie pasal MATI...

Seramkan bila dengar...


Saya selalu igt pasal mati.. Sebab ingat kepada mati ini bagus.. Kalau kita igtkn mati mesti kita akan igt akan pahala dan dosa kita.. Mana satukah lebih byk pahala or dosa kita ?? Kalau kita igtkn mati mesti kita akan igt pasal bekalan.. Byk manakah bekalan kita utk dibawa bila kita mati nanti ?? Kita bukan tahu bilakah nyawa kita akan diambil/dicabut oleh Malaikat Izrail nanti.. Adakah senang ataupun menyeksakan kita pon tidak tahu.. Kita pon xakan tahu bilakah kita akan mati nanti tarikhnya bila, hari apa ataupun tahun berapa kn.. Kita hnya boleh berdoa supaya Allah pnjgkn umur kita utk kita bawa lebih byk bekalan utk di pertimbangkan di akhirat kelak.. Saya percaya semua org takut akan mati.. Tp kita mesti igt yg smua org akan mati.. Cuma kita xtahu bila kita akan pergi meningglkn dunia yg hnya sementara nih.. Dunia hnya sementara tetapi akhirat tempat kita selamanya..

Oleh itu, kita kena bahagikan antara kerja dunia dan kerja akhirat.. Jgn hanya mementingkan dunia sahaja tetapi akhirat diketepikn.. Bykkn melakukan pahala dan hindarilah melakukan dosa.. Mcm kumpulan nasyid raihan lagunya berjudul igt 5 perkara sebelum 5 perkara.. hnya diri kita sendiri yg boleh menolong kita di akhirat kelak.. tiada siapa yg boleh tolong kita nt kecuali amalan kita.. Karma 'buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat'.. Kalau pahala yg kita lakukan maka kebaikan dan syurga la tempat kita.. tetapi jikalau dosa yg kita lakukan maka keburukan dan neraka la tempat kita.. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang maka bertaubatlah sebelum terlambat...

Saya pun bukanlah baik sgt tetapi saya berusaha utk berubah menjadi insan yg lebih baik.. Yang baik datangnya daripada Allah..yg kurang baik datangnya dari saya... Assalammualaikum ('_')

No comments:

Post a Comment